EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

Millist teleskoopi või binoklit osta? Mida teleskoobiga vaatlemisel silmas pidada? Millist lisavarustust/arvutiprogramme kasutada? Kuidas teleskoopi ehitada?

EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

PostitusPostitas vtl » 05 Aprill 2012, 16:17

Olen hädas olnud nii Bresseri vana MON2 kui Celestroni CG5 monteeringute laiuskraadi reguleerimise kruvidega. Teiste sõnadega mehhanismiga, mis fikseerib polaartelje nurga maapinna suhtes. Foorumites kammides ja googeldades selgub, et probleem on laialdasem ning eksisteerib vist kõikidel selle klassi saksa tüüpi monteeringutel, sh. ka kraad kangemal EQ-6 monteeringul.

Lühidalt toimib nendel monteeringutel asi nii, et otsetõusu nurka määratakse kahe kruvi abil, mida keerates lükatakse monteeringut rohkem või vähem kaldu.

Pilt

See süsteem töötab küll väga hästi nendel laiuskraadidel, kus need konkreetsed monteeringud on valmistatud (Aasias ehk kuskil 25...40 laiuskraadi vahemikus). Enam-vähem rahuldavalt ka Kesk-Euroopas (40...50 laiuskraadi). Paraku meie laiuskraadil (59 kraadi põhjalaiust) tuleb ühte seadepolti juba üsna sügavale monteeringu sisse keerata, ning laagri küljes ja kahe poldi vahel asuv "keel", mis peaks määrama ja fikseerima monteeringu kalde, satub ka ise poldi suhtes ebasobivalt suure nurga alla. Tulemus on see, et pikk polt, mis surub vastu kaldpinda, kõverdub. Järgmist tiiru ei saa kõvera poldiga enam teha ning halvimal juhul rikneb poldi keere ning kõverat polti ei saa enam ei sisse ega välja keerata. Monteeringu alus on mingist kergest ja pehmest alumiiniumisulamist ning poldi jõuga väljakeeramine lõpeb ka monteeringu vindi rikkumisega.

Pilti illustreerib järgneva joonise ülemine osa. Vasakut, "south side" kruvi tuleb meie laiuskraadil liiga kaugele keerata ning see ei toeta enam risti vastu "keelt", vaid libamisi, nurga all.
(Joonis on laenatud järgnevast foorumist: http://stargazerslounge.com/discussions ... lts-3.html)

Pilt

Mida selle vastu teha?
Tehniliselt võttes ei tohiks neid polte kuigi suure jõuga keerata. Mis on aga üsna võimatu, kuna monteeringu kaldenurga laager on üsna tihedalt koostatud ning lihtsalt liigub raskelt. Käsitsi, täiesti lahtikeeratud poltidega ei saa kraadi murdosa täpsusega monteeringut reguleerida. Pealegi tuleb monteering ikkagi tugevalt fikseerida, kuna koormused on suured (kümned kilod) ja dünaamilised.
Osad veebipoed müüvad lahenduseks tugevdatud asenduspolte. See lahendab küll kõverdumise probleemi, aga põhimõtteline konstruktsiooniviga ikkagi jääb, kuna poldi servaga kaldpinnale toetuv fikseering ei ole kindel. Teine kartus on see, et kui polt asendada ettenähtust tugevamaga, võib järgi anda järgmine detail - näiteks monteerignu aluse pehme alumiinium.

Korrektne lahendus meie laiuskraadi jaoks oleks teises asendis olev "keel", mille vastu poldid toetuvad. Et tõenäoliselt ei ole oodata, et hiinakad meie pärast hakkaksid custom monteeringuid tootma, siis on üks variant teha "keelt" laiemaks, tuues "south side" tasapinda lähemale ja väiksema nurga alla.

Selleks tuleb kõigepealt monteeringu kaldenurga laager avada. Poltidele ligipääsuks tuli noaotsaga ära kangutada kahele poole liimitud katteplaadid. Ühel neist oli laiuskraadide skaala, tark oleks selle asend kuidagi üles märkida! Seejärel lahti keerata laagrit läbiv jäme polt ning ongi asi käes.

Välismaistes foorumites on soovitatud kasutada autopoodides müüdavat "nn. keemilist metalli" ehk kahekomponendilist plastiliinilaadset voolitavat kompaundmassi, mis hiljem tardub kõvaks metallilaadseks tükiks. Et sellise asja töökindel nakkumine monteeringus kasutatud kergmetalliga oli küsitav, siis lõikasin vajaliku kujuga detaili kodugaraazis metallist välja, sobitasin olemasoleva "keele" külga ning fikseerisin kruvidega. Viimase jaoks puurisin nii keele kui selle pikenduse sisse läbivad avad, keermestasin pikenduses olevad avad ära ning kruvisin detailid kokku M3 peitpeakruvidega.

Pilt

Pilt

Tulemus on igati hea ning kaldenurga reguleerimine ja polaarjoondamine käib endisest oluliselt konkreetsemalt.
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

PostitusPostitas Tõnis » 05 Aprill 2012, 19:27

Väga hea kirjeldus!
Tõnis
 
Postitusi: 426
Liitunud: 09 Veebruar 2006, 02:06
Asukoht: Tõravere / Tartu

Re: EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

PostitusPostitas vtl » 06 Aprill 2012, 05:22

Tänan Tõnis :D

Aga eelneva teema jätkuks - hoiatuseks, kui tõsine võib olukord olla, veel üks pilt, seekord EQ6 alus sellestsamast ülalviidatud stargazerslounge.com foorumiteemast:

Pilt
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

PostitusPostitas Erki » 06 Aprill 2012, 08:11

OMG!!! :shock:
Erki
 
Postitusi: 195
Liitunud: 14 Jaanuar 2012, 12:19
Asukoht: Viljandi

Re: EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

PostitusPostitas mart » 06 Aprill 2012, 13:51

Ma seda originaal teksti pole lugenud. Kahtlustan, et millegi sellise esile kutsumiseks peab kas vastaspoolne kruvi kinni olema või siis vastupidi, kus krutiti väga jõuliselt vastaspoolset kruvi ja unustati see väändunud kruvi eelnevalt monteeringu sees olevast keelest eemale kruttida. Ega selleks vist tegelikult väga palju jõudu vaja ei ole, kuna meie laiuskraadil on kruvi päris pikalt väljas.

Muide, ma hoian oma monteeringul põhjapoolset kruvi praktiliselt lahti ehk see avaldab väga minimaalset survet.
mart
 
Postitusi: 326
Liitunud: 21 Märts 2010, 12:53

Re: EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

PostitusPostitas vtl » 06 Aprill 2012, 14:14

mart kirjutas:Ma seda originaal teksti pole lugenud. Kahtlustan, et millegi sellise esile kutsumiseks peab kas vastaspoolne kruvi kinni olema või siis vastupidi, kus krutiti väga jõuliselt vastaspoolset kruvi ja unustati see väändunud kruvi eelnevalt monteeringu sees olevast keelest eemale kruttida. Ega selleks vist tegelikult väga palju jõudu vaja ei ole, kuna meie laiuskraadil on kruvi päris pikalt väljas.

Muide, ma hoian oma monteeringul põhjapoolset kruvi praktiliselt lahti ehk see avaldab väga minimaalset survet.


MON2 kogemuse järgselt sai neid CG5 kruve üsna delikaatselt käsitletud ja kindlasti mitte jõuliselt keeratud. Ikka ühte poolt järgi ja alles siis teist poolt ettevaatlikult peale, aga ikkagi jõudsin olukorrani, kus kruvi kõver. Ideaalsel juhul, kui monteering on täielikult tasakaalus, kruvidele suurt survet ei rakendu. Paraku on monteeringut kokku pannes ja lahti võttes ikkagi selline olukord, kus on kas toru monteeringul peal ja tasakaalustusvihid maas või vastupidi ning sellega vajub kogu monteeringu seljas olev raskus täiega ühe kruvi peale ja lõunapoolne kruvi võib kõverduda ilma, et Sa sinna keeramisjõudu rakendaksidki. Need kruvid ON väga pehmest materjalist.

Keegi kuskil foorumis rääkis, et ta oli saanud tootjalt sellise vastuse, et need kruvid ongi meelega tehtud pehmed, et liigse pingutamise käigus annaks kruvi järgi, mitte midagi muud. Aga see jutt kehtib ilmselt laiuskraadidel, kus kruvi on õige nurga all, sest meie asukohas on see juba konstruktsiooniliselt mõistlikust asendist väljas.

Probleem kerkib esile tegelikult alles siis, kui monteeringut on vaja ringi tassida ning korduvalt polaarjoondada. Kasvõi sellest tingitult, et alati pole monteering ideaalselt loodis ja "mulli" järgi ei saa ka alati nii täpselt loodi. Kui monteering on ilma GoTo-ta, seda kasutatakse ainult visuaalse vaatluse jaoks ning laiuskraad skaala järgi umbes sinna 60 kraadi kanti krutitud ja paika jäetud, siis pole tegelikult vahet ega vajadust neid kruve torkida.
vtl
 
Postitusi: 175
Liitunud: 03 Aprill 2010, 01:16
Asukoht: Tallinn

Re: EQ5 monteeringu laiuskraadi kruvide probleem

PostitusPostitas mart » 06 Aprill 2012, 17:36

100% nõus, see konstruktsioon on paras absurd. Mull ei meeldi neid polte üldse kruttida. Iga kord on tunne, et vint kulub siledamaks :)
Samas, see lödi polt, kui "kaitse", polegi nii halb mõttevälgatus. Parme kõver polt, kui puruks läinud "keel" seal monteeringu sees.
Parem oleks monteeringut mitte üle koormata. < EQ-5 ja EQ-6 otsa võiks julgelt laduda umbes 2/3 lubatud kandevõimest ja AP puhul ma üle 1/2 ei hakkaks isegi proovima. Hoolimata sellest, tuleks kogu asi alati väga korralikult balanseerida, jättes ida pooole veidike raskemaks.
Nagu targad räägivad, pole monteering teleskoobi jaoks kunagi liiga suur - vastupidi aga küll.
mart
 
Postitusi: 326
Liitunud: 21 Märts 2010, 12:53


Mine Teleskoobid ja tehnika

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 12 külalist