olen küll kindel, et astronoomiahuvilised on mõistlik rahvas ja nad kasutavad nende kasutuses olevaid riistapuid igati vastutustundlikult. Näiteks ei vaata telekoobi või binokliga Päikest ilma, et selle ees korralik päikesefilter oleks.
Õhtulehes ilmus lugu pealkirjaga
Katastroofioht: Kurikael sihtis Tallinnas lennukeid laserikiirega
Tsiteerin:
Kuivõrd olen ise umbes paarkümmend rohelist laserit Eestisse toimetanud ja astronoomiahuvilistele kätte toimetanud, siis puudutas see lugu mind otseselt. Ei-ei, politsei pole mind välja kutsunud, ja ma ei väida, et see valesti kasutatud laser oleks minu müüdud, aga palun kõiki, kes laseritega kokku puutuvad, olge ise teadlikud ja teavitage ka oma lähedasi laseritega seotud ohtudest. Ärge ise ega laske ka teistel "nalja pärast" laseriga "mängida". Lapsevanemad, olge ise alati juures, kui lapsele laserit kasutada annate ja selgitage ohtusid.
Tallinnas sihtis kurikael mullu sügisel maanduvaid ja startivaid lennukeid laserikiirega, mis võib piloodi halvimal juhul pimedaks teha ja lennuki alla kukutada. Laserikiir võib pilooti pimestada ja lennukis istuvad sajad inimesed surma saata
Tallinnas sihtis kurikael mullu sügisel maanduvaid ja startivaid lennukeid laserikiirega, mis võib piloodi halvimal juhul pimedaks teha ja lennuki alla kukutada. Lennukatastroofioht püsis üle nädala. Kurikael sihtis Tallinnas lennukeid laseriga mullu septembris, kinnitab Õhtulehe käsutusse sattunud dokument. Esimest korda märkas maanduva lennuki meeskond rohelist laserikiirt 15. septembril kella 19 paiku. Õhumasin õnnestus siiski õnnelikult maandada, kuid lendurid teatasid laserikiirest kohe lennujuhtidele. Sama kinnitas teisegi lennuki meeskond, kes nägi laserikiirt mõni minut varem. Kella 21 paiku said lennujuhid teate, et ka kolmandat lennukit on taevas laseri valgusjuga taga ajanud. Järgmised teated taas rohelist värvi laserikiirest jõudsid lennujuhtideni 21. septembri õhtul. Seekord väitis piloot, et õhkutõusvat lennukit sihiti rohelise laserikiirega lennujuhtimistorni lähedalt. Sama kordus ka 23. septembri õhtul, kui lendur teatas pärast starti, et lennukile suunati kusagilt lennuvälja lähedalt laserikiir.
Laseriga sihiti ka Nõmmelt või Järvelt
Septembris tegutses Tallinnas tõepoolest selline laseriterrorist, tunnistavad nii lennuamet kui ka lennuliiklusteenindus. «Jah, on esinenud paar juhtumit,» ütleb riigile kuuluva lennuliiklusteeninduse kõneisik Kadri Riimak napilt. «Juhtumid jäävad 2008. aasta sügisesse.» Lennuametile tehti viis ettekannet rohelise laserikiire suunamisest lähenevale lennukile kusagilt 7—8 km kauguselt Nõmmelt või Järvelt ja startivate lennukite sihtimisest lennujuhtimistorni lähedalt, teatab lennuameti lennutegevusosakonna vaneminspektor Raivo Kask. Õhtulehele teadaolevalt hoiti laserit autos. Tegelane sõitnud mööda linna ringi ning sihtinud lennukeid laserikiirega mitmest paigast. «Asjast sai teavitatud korrakaitseorganeid,» ütleb Kask, et lennuamet ei oska ega suuda selliseid terroriste jälitada. Õhtulehele teadaolevalt sai kaitsepolitsei, kelle kompetentsi lennuohutus kuulub, laserikiirega lennukite sihtija kätte. Kurikaelaks osutus Eestis elav mees. Mis motiividel ta tegutses ja kas ta sai laseriterrorismi eest ka karistada, pole kahjuks teada. «Kaitsepolitseiameti menetluses ühtki kirjeldatud alusel algatatud kriminaalasja ei ole olnud ega ole,» ütleb komissar Andres Kahar napilt.
Laserikiir võib piloodi pimedaks teha
Riimak tunnistab, et laserikiir on lennukile ja lendurile ohtlik. «Piloot, nähes laserikiirt, ei suuda tuvastada, kas teda sihitakse relva või näiteks kaardikepi laserikiirega,» toob ta näite. Anonüümsust palunud ekspert ütleb, et näiteks USAs on lennuki sihtimine laserikiirega kriminaalne tegevus, sest kiir võib lendurit näiteks ohtlikult pimestada või ta koguni igaveseks pimedaks teha. Õhtulehe teada on viimast tõepoolest ka mitu korda juhtunud. Lennuamet väidab, et enne eelmainitud septembrit pole meil laseriga lennukeid sihitud. «Küll aga on see probleem eksisteerinud pikemat aega mujal maailmas ning tekitanud olulisi probleeme lennuohutusele. Seal on laseriga lennukit sihtiva inimese vastutuselevõtmiseks kasutatud väga karme meetmeid,» kinnitab Kask. Meil ei keela ükski seadus endale kui tahes võimsa laseri hankimist, ütleb komissar Kahar. «Samuti pole meil mingit laseri kasutamist reguleerivat seadust.» Küllap tänu sellele pääseski Tallinna laseriterrorist kriminaalasjast. Sellist pidu pole aga enam pikalt, sest lennuliiklusteeninduse algatusel tegi majandusministeerium justiitsministeeriumile ettepaneku täiendada karistusseadustiku lennuohutusvastase ründe paragrahvi nii, et igasugune rünne lennuohutuse vastu tooks kaasa karistuse.
Roheline laser on astronoomiahuvilisele suurepärane abivahend nii taeva tutvustamisel teistele kui ka teleskoobi suunamisel otsitavale taevaobjektile, kuid kasutajal lasub tõsine vastutus ohutusreeglite täitmise osas.