Olen hädas olnud nii Bresseri vana MON2 kui Celestroni CG5 monteeringute laiuskraadi reguleerimise kruvidega. Teiste sõnadega mehhanismiga, mis fikseerib polaartelje nurga maapinna suhtes. Foorumites kammides ja googeldades selgub, et probleem on laialdasem ning eksisteerib vist kõikidel selle klassi saksa tüüpi monteeringutel, sh. ka kraad kangemal EQ-6 monteeringul.
Lühidalt toimib nendel monteeringutel asi nii, et otsetõusu nurka määratakse kahe kruvi abil, mida keerates lükatakse monteeringut rohkem või vähem kaldu.
See süsteem töötab küll väga hästi nendel laiuskraadidel, kus need konkreetsed monteeringud on valmistatud (Aasias ehk kuskil 25...40 laiuskraadi vahemikus). Enam-vähem rahuldavalt ka Kesk-Euroopas (40...50 laiuskraadi). Paraku meie laiuskraadil (59 kraadi põhjalaiust) tuleb ühte seadepolti juba üsna sügavale monteeringu sisse keerata, ning laagri küljes ja kahe poldi vahel asuv "keel", mis peaks määrama ja fikseerima monteeringu kalde, satub ka ise poldi suhtes ebasobivalt suure nurga alla. Tulemus on see, et pikk polt, mis surub vastu kaldpinda, kõverdub. Järgmist tiiru ei saa kõvera poldiga enam teha ning halvimal juhul rikneb poldi keere ning kõverat polti ei saa enam ei sisse ega välja keerata. Monteeringu alus on mingist kergest ja pehmest alumiiniumisulamist ning poldi jõuga väljakeeramine lõpeb ka monteeringu vindi rikkumisega.
Pilti illustreerib järgneva joonise ülemine osa. Vasakut, "south side" kruvi tuleb meie laiuskraadil liiga kaugele keerata ning see ei toeta enam risti vastu "keelt", vaid libamisi, nurga all.
(Joonis on laenatud järgnevast foorumist: http://stargazerslounge.com/discussions ... lts-3.html)
Mida selle vastu teha?
Tehniliselt võttes ei tohiks neid polte kuigi suure jõuga keerata. Mis on aga üsna võimatu, kuna monteeringu kaldenurga laager on üsna tihedalt koostatud ning lihtsalt liigub raskelt. Käsitsi, täiesti lahtikeeratud poltidega ei saa kraadi murdosa täpsusega monteeringut reguleerida. Pealegi tuleb monteering ikkagi tugevalt fikseerida, kuna koormused on suured (kümned kilod) ja dünaamilised.
Osad veebipoed müüvad lahenduseks tugevdatud asenduspolte. See lahendab küll kõverdumise probleemi, aga põhimõtteline konstruktsiooniviga ikkagi jääb, kuna poldi servaga kaldpinnale toetuv fikseering ei ole kindel. Teine kartus on see, et kui polt asendada ettenähtust tugevamaga, võib järgi anda järgmine detail - näiteks monteerignu aluse pehme alumiinium.
Korrektne lahendus meie laiuskraadi jaoks oleks teises asendis olev "keel", mille vastu poldid toetuvad. Et tõenäoliselt ei ole oodata, et hiinakad meie pärast hakkaksid custom monteeringuid tootma, siis on üks variant teha "keelt" laiemaks, tuues "south side" tasapinda lähemale ja väiksema nurga alla.
Selleks tuleb kõigepealt monteeringu kaldenurga laager avada. Poltidele ligipääsuks tuli noaotsaga ära kangutada kahele poole liimitud katteplaadid. Ühel neist oli laiuskraadide skaala, tark oleks selle asend kuidagi üles märkida! Seejärel lahti keerata laagrit läbiv jäme polt ning ongi asi käes.
Välismaistes foorumites on soovitatud kasutada autopoodides müüdavat "nn. keemilist metalli" ehk kahekomponendilist plastiliinilaadset voolitavat kompaundmassi, mis hiljem tardub kõvaks metallilaadseks tükiks. Et sellise asja töökindel nakkumine monteeringus kasutatud kergmetalliga oli küsitav, siis lõikasin vajaliku kujuga detaili kodugaraazis metallist välja, sobitasin olemasoleva "keele" külga ning fikseerisin kruvidega. Viimase jaoks puurisin nii keele kui selle pikenduse sisse läbivad avad, keermestasin pikenduses olevad avad ära ning kruvisin detailid kokku M3 peitpeakruvidega.
Tulemus on igati hea ning kaldenurga reguleerimine ja polaarjoondamine käib endisest oluliselt konkreetsemalt.