KüttekehaTeinekord on õhtuse järsu temperatuurilanguse tulemusel suhteline õhuniiskus niivõrd suur, et kastevarjust üksi pole abi ja siis kasutatakse lisaks veel teleskoobi soojendit. Viimase eesmärk, nagu nimigi ütleb, on soojendada teleskoobi läätse üle kastepunkti, et vältida niiskuse ja udu kondenseerumist. Põhimõte on sama, nagu auto tagaklaasisoojendusel .
Soojendada tuleb nii vähe kui võimalik, kuna iga temperatuurierinevus võrreldes välisõhuga tekitab nii läätse ees kui teleskoobi sisemuses turbulentse ehk õhukeeriseid, mis omakorda halvendavad pildi kvaliteeti. Paraku tuleb meil valida kahe halva vahel ja õhukeerisest tingitud nähtavuse halvenemine on väiksem mure, kui läätsedele kondenseerunud udu või jää, mis rikub täielikult kogu vaatamisõhtu.
Suuname oma pilgud teleskop-expressi veebipoodi (
8" teleskoobile sobiva küttekeha eest küsitakse 66€ ) ja nendime, et taas tuleb osavate käte ring tööle rakendada.
Teleskoobi kastevastane küttekeha kujutab endast lihtsalt takistustraati, mis on õmmeldud painduva riideriba sisse ning ühendatakse 12V vooluallikaga. Soovitav on vahele ühendada veel regulaator, et temperatuuri täpsemalt timmida, aga sellest juba eraldi postituses.
Nüüd on vaja veel teada saada küttekeha vajalik võimsus. Eeskujuks võtsin ülalviidatud teleskoobipoes müüdava tööstuslikult valmistatud küttekeha, mille andmetes oli öeldud 14W ja 1.18A. See on siis maksimaalne võimsus, vähemaks saab regulaatoriga alati võtta. Härra Ohmi seadus ütleb, et vajaliku takistuskeha takistus peab sellisel juhul olema ligikaudu kümmekond oomi.
Takistustraat peaks ühtlaseks soojendamiseks ulatuma täistiiru ümber teleskoobi (mille ümbermõõt oli 8" SCT korral ca 74 cm) või olema selle kordne.
Oomipoe otsing näitas, et sobiv takistustraat on 0.5mm läbimõõduga ja takistusega 6.88 oomi meetri kohta. Kaks 8" teleskoobi ümbermõõtu on sobivalt 1.5 meetrit ehk 10.35 ohm.
Valdavalt õmmeldakse takistustraat riideribast kotikese sisse ning kinnitatakse otstesse krõpsupaelad ümber teleskoobitoru fikseerimiseks. Kuna rätsepal oli täna vaba päev, siis otsustasin traadi panna lihtsalt kahe teibiriba vahele. Kasutasin sama riidepõhjaga ning polüetüleenkattega veekindlat toruteipi, nagu ka kastevarju valmistamisel. Kaks omavahel kokkupandud liimipinda jäävad väga tugevalt kinni ning riidearmatuur annab hea tugevuse. Antud teip talub tootelehe andmetel (ja minu loomkatsete kinnitusel) kuumust kuni sadakond kraadi, küttekeha üle 50 kraadi ei kuumene.
Ühendusjuhtme kinnitamisel takistustraadi külge tekkis veel üks probleem - nimelt ei võta nikroom-takistustraat tina külge, mistõttu ei saa juhtmeid jootmisega ühendada. Ühendasin juhtmed traadiga pressitavate hülsside abil, mida saab peoga osta hästivarustatud elektritarvikute kauplustest. Sisuliselt on tegu peenikese torujupikesega, mis koos selle sees olevate juhtmetega lapikuks pressitakse. Üldiselt on selleks spetsiaalsed hambulised tangid, aga asja ajavad ära ka tavalised näpitsad.
Kui ühendusjuhtmed on kinnitatud, aseta sobiva pikkusega teibiriba lauale, liimipool ülespoole ning kleebi takistustraat ühele teibi poolele, nii, et teibi teist serva saaks selle peale pikuti pooleks murda. Minul läks traat teibile U-kujuliselt edasi-tagasi umbes 7 mm vahega. Jälgi, et traadipooled omavahel kokku ei puutuks.
Seejärel jäi üle ainult teip pikuti pooleks voltida ja küttekeha ongi valmis. Kokkuvoltimist on parem kahekesi teha, kuna "käsi jääb puudu". Proovi enne "tühja" teibiriba peal, sest kord kokkukleepunud liimipooli on väga raske lahutada ja korrigeerida.
Juhtme teise otsa tinutasin 5.5mm välisläbimõõduga ja 2.1mm siseläbimõõduga toiteadapteri pistiku, mis sobib minu teleskoobi toiteplokiks oleva
Powertank-i 3V, 6V või 9V pesasse. Tulevikus on vahele plaanitud ehitada sujuv pingeregulaator.
Seejärel on mõistlik igaks juhuks uuesti üle mõõta värskeltvalminud küttekeha takistus ja kui see on korras, siis võib küttekeha otstesse kleepida või õmmelda takjariba tükikesed teleskoobile kinnitamiseks.
Toatemperatuuril mõõtes on 6 voldise toitepinge korral küttekeha pinnatemperatuur suurusjärgus 30 kraadi.
12voldi korral ulatub kusagil 50 kraadi juurde. Tundub olevat igati sobilik võimsusevaru, kuid vajab regulaatorit. Aga sellest juba järgnevas postituses.
Projekti kulu on 1.2€ takistustraadi eest, 0.95€ ühenduspistik, meetrike lambijuhet sahtlist, 75 cm toruteipi ja 2 juhtmehülssi (mõni sent tükk).
Küttekeha valmistamise peale läks vähem aega, kui fotode tegemise ja foorumisse kirjutamise peale.
jätkub... kunagi hiljem regulaatori teemal. Praeguseks kõik.